Apua hinnoitteluun
Lajittele tuotteet
Käy jokainen tuote läpi hyvässä valossa ja katso, ettei ole pesussa lähtemättömiä tahroja, tuote on ehjä ja käyttökelpoinen eikä haise. Mieti, mitä ostaisit itse kirpputorilta. Ostaisitko housut, jotka ovat haaroista rikki kuluneet tai DVD:n, joka on täynnä naarmuja?
ELI vaatteita lajitellessasi tee kaksi kasaa.
Kirpputori: Ehjä, hyväkuntoinen ja tahraton.
Tekstiilikierrätys: Puhdas, rikkinäinen ja huonokuntoinen.
Porvoossa tekstiilijätettä ottaa vastaan Domargårdin jätekeskus ja Goodwill -myymälä. Tekstiilijätteestä tehdään kierrätyskuitua uusiin tuotteisiin.
Muista tavaroista tee kasat:
Kirpputori: Ehjä, hyväkuntoinen ja puhdas.
Kierrätys: Rikkinäinen ja huonokuntoinen.
Kirpputoreilla myydään kaikenlaisia tuotteita eri vuosikymmeniltä. Vaatteissa ja asusteissa nykyaikaisuus on myyntivaltti. Eniten ostetaan niitä vaatteita mitä voisi ostaa kaupastakin.
2000- luvun alun muoti ei tällä hetkellä käy kaupaksi, vaikka se onkin jo pilkahduksena nousevaa trendiä. 80- ja 90- luvun alun muoti taas on jo riittävän vintagea. Muista: vanha ja vintage eivät ole synonyymejä.
TÄRKEIN ON, että tuotteen tulee olla siisti ja puhdas vuosikymmenestä riippumatta!
Oikea hinta
Hyvä myyntihinta kirpputoreilla on n. 10-30% tuotteen alkuperäisestä hinnasta, kunnosta riippuen. Esim. jos pusero maksaa ketjuliikkeessä 10€, hyvä hinta käytetylle puserolle kirpputorille on 1-3€ kunnosta riippuen. Merkkituotteet menevät paremmin kaupaksi pikkuvikaisinakin, mutta ei niistäkään korkeaa hintaa makseta.
Ohjeistaisin, että perusvaatteiden kirpputorihinta on n. 10-20% alkuperäisestä hinnasta ja merkkivaatteiden kirpputorihinta 20-30% alkuperäisestä hinnasta ja aina kunnosta riippuen. Jos Tommy Hilfigerin t-paidasta on kainalo parsittu ja siinä on nukkaa, siitä ei kokemuksiemme mukaan makseta yli euroa. Koska kuka laittaa päällensä rikkinäisen ja nukkaisen paidan, vaikka siinä olisi Tommy Hilfigerin logo ja maksaisi siitä vielä esim. 10€ (mitä valitettavasti pyydetään liian usein) – Pukisitko sinä?
Pienten vaatteissa perus bodyt käyvät kaupaksi 1-2,5€ hintaan ja jos kyseessä on joku "ihku-merkki" voi hinta olla korkeampi. Etenkin vauvojen vaatteiden kohdalla ole kriittinen, pienikin tahra tai reikä on myynnin este.
Kokemuksemme mukaan pöydän tuotteiden hinnan alentaminen myyntijakson lopulla saa sellaisetkin asiakkaat pöyhimään pöytää, jotka eivät sitä ehkä muutoin katsoisi. Alennuslappu tuokin monesti lisäbuustia myynnille, vaikka hinnat eivät olisikaan olleet korkeita alunperinkään.
Hintalappujen kiinnitys ja tuotekuvaus
Muista kiinnittää hintalaput hyvin! Hintalaput tippuvat todella herkästi tietyistä materiaaleista, etenkin kun tuotteita pengotaan ja käsitellään runsaasti.
Kannattaa myös varmistaa, että hintalaput ovat kiinnitetty tuotteisiin niin, että asiakas näkee heti hintalapun ilman, että tuotetta täytyy pyöritellä, käännellä ja myllätä.
Hintalappuihin kannattaa kirjoittaa koko ja tuotesisältö hyvin. Tämä sekä estää hintalappujen vaihtamisen, mutta myös auttaa ostavaa asiakasta. Moni käy nykyään kirppiksellä ohi mennen, eikä halua käyttää aikaansa etsimällä jokaisesta tuotteesta kokomerkintää tai mallia. Kun nämä näkyvät helposti jo hintalapussa yhdessä hinnan kanssa, ostopäätös tulee helpommin ja varmemmin tehtyä. Tämä pätee etenkin lastenvaatteisiin, mutta myös hyvin vahvasti aikuisten vaatteiden kohdalla.
Pöydän täyttö ja tuotteiden esillepano.
Pöydän ulkonäkö on todella tärkeää ostavan asiakkaan silmiin. Liian täyttä pöytää ei kukaan jaksa eikä viitsi penkoa, kun yhtä tuotetta katsoessa viisi muuta putoaa lattialle.
Kannatta ripustaa mahdollisimman paljon rekille roikkumaan, kuitenkin niin, että vaatteita pääsee vaivatta pläräämään.
Nykyajan kirpputori on paikka, jossa käy ihan tavalliset ihmiset, jopa ne joiden tulot on paljon enemmän kuin keskiverto suomalaisen. Tähän on vaikuttanut muuttuneet asenteet kulutuksesta ja vastuusta. Kirpputori on nykyään paikka, jossa halutaan kuluttaa hiukan vastuullisemmin sekä antaa tuotteille lisää käyttöaikaa. Kirpputori on myös paikka, jossa tehdään löytöjä. Valikoima on erilainen ja persoonallinen ja tukee yksilön tarvetta eriytyä joukosta. Ajattele tätä kun viet itsellesi tarpeettomat tuotteet myyntiin.